Dataspelsutveckling - design 180.0 hp

Antagningsstatistik

Leder till examen
En speldesigner måste ha bred kompetens. Därför läser du kurser inom flera olika områden, till exempel spelmekanik, programmering, spelanalys, kognitionsvetenskap/gränssnittsdesign och undersökningsmetodik. Programmets fokus ligger på spelmekanik, men utbildningen har ett tydligt sidospår inom programmering och prototyping för att ge dig större möjlighet att göra spel på egen hand. Kunskaper inom programmering gör dig dessutom extra attraktiv på arbetsmarknaden.Som speldesigner jobbar du med att ge människor upplevelser, och kurserna inom undersökningsmetodik och kognitionsvetenskap ger dig redskap för att undersöka och förstå vad en spelare upplever när de spelar. Du får lära dig hur du designar och utvecklar spel, vad som gör dem roliga att spela och varför människor i alla tider skapat och spelat spel.Personal och studenter på programmet jobbar aktivt med mångfald, inkludering och jämställdhet, bland annat via nätverket DONNA. Programmet har duktiga och engagerade lärare som brinner för ämnet, vilket ofta lyfts i programutvärderingar.Det här läser du på programmetUnder första året studerar du speldesign, spelutveckling, programmering och spelanalys. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.'Under andra året läser du kurser inom kognitionsvetenskap/undersökningsmetodik och får en introduktion till teoretiska och samhälleliga perspektiv på spel. Du läser också fördjupning inom speldesign och programmering samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).Programmets tredje år innehåller fördjupningskurser inom level design, games user experience och vetenskapligt skrivande. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Undervisning av engelsktalande lärare förekommer också på kurser som i övrigt ges på svenska.Passar det här programmet mig?Dataspelsutveckling – design passar dig som är nyfiken och kreativ. Du gillar att lösa problem och är intresserad av människor, system, vetenskap och teknik. Du är empatisk och duktig på att både lyssna och observera.Jobb efter examenEfter examen kan du jobba med speldesign, antingen på ett större företag eller som indieutvecklare. Eftersom en speldesigner har förståelse för hur människor upplever och påverkas av system i sin omvärld finns det också möjlighet att jobba inom till exempel serious games, webbdesign eller marknadsföring. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.Framtiden ser fortsatt lovande ut för utbildade speldesigners och Högskolan i Skövdes utbildning har ett mycket gott rykte i branschen.Läsa vidare efter examenProgrammet ger dig en kandidatexamen i datavetenskap. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa Entreprenörskap om du vill driva eget företag.


Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A. Matematik B eller Matematik 2a/2b/2c krävs.

Kurstillfällen

svensk flagga HT19 Per.1
Studietakt: 100%
Ansökningskod: 61287
svensk flagga HT20 Per.1
Studietakt: 100%
Ansökningskod: 61252

Bidra med statistik till Dataspelsutveckling - design

Kursen placeras då högst upp vid sökningar och tävlar mot andra kursers betyg i listan!
Mitt allmänna omdöme om kursen är:
1 - dålig 5 - bra

Kraven på arbetsinsats per poäng har varit:
1 - låg arbetsinsats 5 - hög arbetsinsats

Jag tror att jag kommer ha nytta av kursens innehåll i fortsättningen:

Namn:

Kommentar:


Martin

Generellt betyg: 4
Arbetsinsats: 3
Användbarhet: 4

2016-12-09 09:12:12.952
Programmet förlitar sig på att du tar det praktiska på egentid. Så för att faktiskt utvecklas inom yrket kommer det behövas eget jobb.

Statistik

Statistik från

Antagningsstatistik

UrvalsgruppLägsta poängAntagna
Sökande med resultat från högskoleprov 1.15 9
Sökande med gymnasiebetyg med komplettering 15.2 3
Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering 16.55 14
Sökande med studieomdöme från folkhögskola 3.0 1
Antagningsstatistiken ovan är för urval 2, dvs de som i slutändan erbjöds plats på utbildningen. Urvalsgruppernas antagningsstatistik kan vara svårtolkade i de fall det är universitetets egna interna beskrivningar och poängsystem.

Andel antagna av sökande

6.2%

Andel behöriga sökande som blivit antagna till utbildningen

Könsfördelning

Andra som tittade på Dataspelsutveckling - design tittade också på:

Lunds universitet Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan, Ingång engelska 300.0hp - HT20 Per.1 Högskolan i Skövde Dataspelsutveckling - Game Writing 180.0hp - HT20 Per.1